sunnuntai 8. toukokuuta 2016

27.4.2016 Pientä alkusäätöä matkalla Marokkoon

Kevään ja alkutalven aikana on valmisteltu pienellä porukalla retkeä Marokkoon. Tällä kertaa reissuun lähdettiin Nokelaisen Ossin ja Peltosen Pekan eli Pellen kanssa. Blogeista ja netin havaintosivuilta löytyi hyvin tietoja retken suunnittelua varten. Lisäksi käytössä oli Gosneyn kaksi vihkosta, Bergierin Birdwatcher guide to Morokko sekä lisäksi joitain paikkatietoja ja vinkkejä muilta Marokossa käyneiltä. Kiitos erityisesti Tero Toivaselle. Juuri ennen reissua oli luottavainen fiilis sen suhteen että tavoitelajit kyllä pitäisi löytyä.

Sopivat lennot varattiin hyvissä ajoin. Lento Helsingistä oli määrä lähteä Frankfurtiin keskiviikkona 27.4.  alkuillasta. Frankfurtista parin tunnin odotus ennen jatkolentoa Casablancaan. Saksalaisten lakkoilu kuitenkin sotki sen verran, että tiistaina päivällä saatiin tietää ensimmäisen lennon peruuntumisesta. Lufthansan asiakaspalvelussa vahvalla venäläisaksentilla englantia puhuva nainen kuitenkin järjesti meidät jo aiemmalle keskiviikkona klo 14 lähtevälle lennolle. Jatkolento pysyi siis samana, joten ei onneksi tarvinnut säätää autovuokran kanssa. Näin ollen saimme pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa ja retkeillä yhdeksän täyttä päivää.

Keskiviikkona aamulla kello soitti hyvissä ajoin ja hyvä niin sillä unen laatu oli varsin heikkoa. Valmiiksi pakatut laukut kyydissä lähdimme Ossin kanssa hieman viime tingassa kohti Jyväskylän matkakeskusta. Matkalla laskeskeltiin minuutteja ja jännitettiin ehtisimmekö bussiin, joka lähtee puoli kahdeksalta. Matkakeskuksen edessä olimme klo 7.25 todetaksemme että meidän bussi olikin jo liikkeellä. Tämä johtui siitä että lähtöaika olikin viittä minuuttia muistamaamme aikaisemmin. Olisi ehkä kannattanut tarkistaa vielä kerran. Nopeaa päätöksentekoa seurasi yhtä nopea U-käännös ja hetken kuluttua kiihdytimme bussin rinnalta sen edelle kohti Vaajakoskea. Lopulta hyppäsimme bussiin tyylikkäästi Vaajakosken pysäkiltä jättäen auton Ossin tyttöystävä Mintulle.

Tästä eteenpäin kaikki sujuikin sitten suunnitelmien mukaisesti. Pelle löytyi sovitusti lentoasemalta ja reissu saattoi lähteä kunnolla käyntiin. Lennolla Frankfurtista Casablancaan tuli nukuttua pari tuntia.  Lennon laskeutuessa Casablancan Muhammed V lentokentälle torstain puolella klo 00.40 oli retki-into kuitenkin sen verran korkealla ettei väsyttänyt enää yhtään. Maahantulomuodollisuudet menivät sujuvasti ja etukäteen varattu vuokra-autokin löytyi nopeasti. Lentokentällä järjesteltiin tavarat ja auto retkikuntoon. Samalla Ossin sai reissun ensimmäisen eliksensä paksujalasta, joita huuteli heti parkkipaikan reunalla. Myös pieni parvi lehmähaikaroita lensi parkkipaikan valaistun alueen ylitse. Tästä oli hyvä lähteä lämpimässä ja lähes tyynessä yössä liikkeelle kohti ensimmäistä kohdelajia, viiriäispyyjuoksijaa.